AL VIA LA 62 ‘ EDIZIONE DELLA SETTIMANA DI MUSICA SACRA NEL SEGNO DELL’INTERNAZIONALITÀ


Torna la Settimana di Musica Sacra a Monreale nel segno dell’internazionalità. Dal 4 al 10 ottobre si alterneranno sul palco allestito all’interno del Duomo direttori di fama mondiale: sir John Eliot Gardiner con gli English Baroque Soloists e il Monteverdi Choir; l’italiano Flavio Colusso con l’Orchestra Sinfonica Siciliana; l’olandese Ton Koopman con la sua Amsterdam Baroque Orchestra. Uno spazio particolare sarà dedicato alla musica declinata al femminile con la presenza del Netherlands Female Youth Choir, un ensemble formato da giovani donne tra i 16 e i 29 anni provenienti da ogni parte dei Paesi Bassi.
Ad aprire il cartellone sarà sir Gardiner con le musiche di Monteverdi (Messa a 4 voci da cappella, SV 190), Carissimi (Jephte), Purcell (Jehova, quam multi sunt hostes e Hear my prayer, o Lord, Z.15) e Scarlatti (Stabat Mater). Protagonista della seconda serata, il 5 ottobre, sarà invece il maestro Flavio Colusso che, tra gli altri brani, dirigerà la nuova versione, realizzata da lui stesso appositamente per la manifestazione monrealese, di Quid agis cor meum, per soprano, archi, organo positivo e clavicembalo. Il maestro e organista olandese Koopman sarà invece il protagonista delle due serate successive, 6 e 7 ottobre. La prima al Duomo, la seconda eccezionalmente all’Abbazia di San Martino delle Scale con una serata dedicata quasi interamente a Bach. Musiche di Mascagni, Mahler, Beethoven, Wagner, Puccini e Pergolesi per le serate dell’8 e del 9 ottobre. Tra i brani, sarà eseguito per la prima volta il Salve Regina di Puccini con l’orchestrazione di Colusso. Tributo alla cultura musicale della Sicilia nella serata finale del 10 ottobre. L’oratorio L’esaltazione di Mardocheo di Giuseppe Geremia, compositore catanese del XVIII secolo capace di comporre pagine di alta intensità drammatica, concluderà questo intenso cartellone 2020.
I concerti inizieranno alle ore 21. L’ingresso è gratuito con prenotazione obbligatoria via mail (biglietteria@orchestrasinfonicasiciliana.it) indicando nome, cognome e numero di telefono. Le prenotazioni vanno effettuate nella fascia oraria di apertura del botteghino (ore 9/13 dal lunedì al sabato) e sono valide solo dopo la conferma via mail. 100 i posti disponibili secondo le direttive antiCovid.
 
“La Settimana di musica Sacra di Monreale è uno degli appuntamenti irrinunciabili per l’Orchestra Sinfonica Siciliana. – commenta la presidente della FOSS, Maria Elena Volpes – Il Cda insieme al sovrintendente hanno voluto puntare ad un alto profilo culturale, kermesse e programmi ai quali non abbiamo voluto rinunciare, nonostante le innegabili difficoltà legate al momento complicato ed eccezionale che la nostra società sta vivendo. Abbiamo affrontato ostacoli di ogni sorta, ma mai abbiamo pensato di rinunciare anche perché vogliamo, grazie alla bravura della nostra orchestra, essere forieri di serenità, armonia, cultura implicite nella natura stessa della produzione musicale. Il nostro vuole essere un contributo di qualità alla quotidiana lotta che compie la Sicilia che non si scoraggia, la Sicilia del “fare”, a tutti coloro che non cedono al disimpegno e hanno continuato a lavorare con dedizione e passione, anche nei momenti più bui. Vorrei dire che niente è stato scontato, che ogni prodotto culturale che riusciamo ad offrire non è scontato, che ogni appuntamento sfuggito allo sconforto è un grande risultato per tutti, e quando dico tutti mi riferisco alla Fondazione, ai siciliani e agli italiani. Riteniamo nostro obiettivo prioritario contribuire, con la nostra “buona musica”, alla ripresa economica e sociale della Sicilia”.
 
“Il livello di questa 62° edizione della Settimana di Musica Sacra è già chiaro sin dal concerto d’apertura con la presenza dei prestigiosi English Baroque Soloists e Monteverdi Choir diretti da sir John Eliot Gardiner. L’obiettivo che ci eravamo prefissati, ovvero quello di dare a questo evento un respiro non solo nazionale ma internazionale, è stato raggiunto. Per Gardiner, che ha sempre dosato le sue apparizioni in Italia, da ben tre anni non veniva, è la prima volta in Sicilia: non possiamo non sentirci onorati di questo. – aggiunge il sovrintendente della FOSS, Antonio Marcellino – Sarà una settimana di grande musica con la partecipazione di grandi professionisti, da Ton Koopman a Flavio Colusso, nell’imponente e suggestivo scenario del Duomo di Monreale. La musica è stata medicina durante il lockdown, è stata la risposta sonora al silenzio delle nostre vite paralizzate dalla paura di quello che stava succedendo attorno a noi. Ed è per questo che la nostra orchestra non si è mai fermata ed ha continuato a lavorare per dar vita a grandi progetti, come questo della Settimana di Musica Sacra, mantenendo le promesse fatte al nostro pubblico”.
Soddisfatto anche il vicepresidente della FOSS e presidente del Consiglio comunale di Monreale, Marco Intravaia: “Siamo riusciti a mantenere gli impegni presi con gli appassionati della grande musica, riportando il livello della Settimana di Musica Sacra di Monreale a quello degli anni d’oro. Dopo il primo passo, compiuto l’anno scorso, di riconsegnare a Monreale la centralità della kermesse, dopo anni di diaspora, ora trasformiamo il Duomo in uno splendido palcoscenico per esecuzioni di livello internazionale. Mettere a punto il cartellone che proponiamo era una sfida, resa ancora più difficile dalle difficoltà dell’era Covid, ma Monreale meritava questo ritorno e questa qualità; il Duomo è uno scenario unico al mondo in cui le note si compenetrano con le immagini fino a fondersi in una sola emozione. Siamo soddisfatti ma non appagati, continueremo su questa strada e trasformeremo la Settimana di Musica Sacra in un appuntamento di cui dovranno tenere conto tutti gli appassionati del settore in Italia. Ringrazio l’arcivescovo Michele Pennisi per la consueta disponibilità ad accogliere gli eventi musicali proposti dall’Orchestra Sinfonica Siciliana e l’amministrazione comunale per la collaborazione proficua, da cui arriveranno ancora tanti frutti”.
Per il sindaco di Monreale Alberto Arcidiacono si tratta di “Un ritorno imponente della Rassegna di Musica Sacra che con questo evento di caratura mondiale darà alla nostra città una occasione di rilancio . Ringrazio i vertici della Fondazione che hanno lavorato con grande impegno per portare artisti di livello internazionale .
Il mio auspicio sarà che tutto si svolga nel miglior modo possibile nel rispetto di tutte le misure di sicurezza “.

Previous Post
Next Post

Comments

Tracee

I’m very happy to find this website. I wanted to thank you for your
time due to this wonderful read!! I definitely liked every little bit of
it and I have you saved to fav to check out new stuff on your
web site.

Silas

When some one searches for his required thing, therefore he/she
wants to be available that in detail, thus that thing is maintained over
here.

Horacio Malikowski

you have an excellent blog site below! would you like to make some invite messages on my blog?

Malcolm

Wow, marvelous blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your
site is excellent, as well as the content!

Quiana Wehrwein

fantastic issues altogether, you simply received a new reader. What could you suggest about your submit that you made a few days in the past? Any sure? Nicolette Koenraad Jara

Lavon

I am now not certain the place you are getting your info, but great topic.
I must spend a while learning much more or working out more.
Thanks for excellent information I was on the lookout for this information for
my mission.

Louella

This is a topic which is near to my heart… Cheers! Where are your contact details though?

Gertrude

Hurrah, that’s what I was looking for, what a stuff! existing here at this
webpage, thanks admin of this web site.

Kathie

Good response in return of this difficulty with firm arguments and describing the whole
thing regarding that.

Perry

I was able to find good advice from your blog articles.

Garnet

I like what you guys are usually up too. Such
clever work and reporting! Keep up the superb works guys I’ve incorporated you guys
to blogroll.

Demetrius

Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and
said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She
placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside
and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this
is completely off topic but I had to tell someone!

Joanna

Thank you, I have just been looking for information approximately this subject for ages and yours is the best I’ve discovered
so far. But, what about the conclusion? Are you positive concerning the source?

Milagros

constantly i used to read smaller content which also clear their motive, and
that is also happening with this paragraph which I am reading at this place.

Elise

Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your blog site in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it
has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!
Other then that, great blog!

Eldon

My spouse and I stumbled over here different web address and thought I might
check things out. I like what I see so now i am following you.

Look forward to going over your web page yet again.

Frank

Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that
automatically tweet my newest twitter updates.
I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was
hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy
reading your blog and I look forward to your
new updates.

Robyn

Hi there! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this website?
I’m getting tired of WordPress because I’ve had issues with hackers
and I’m looking at alternatives for another platform. I would be awesome if you could point me
in the direction of a good platform.

Clarita

Oh my goodness! Awesome article dude! Thanks, However I am experiencing issues with your RSS.
I don’t understand the reason why I can’t
join it. Is there anybody getting identical RSS problems?
Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanks!!

Hai

Hey there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the images aren’t loading properly.

I’m not sure why but I think its a linking issue.
I’ve tried it in two different browsers and both
show the same outcome.

Veta

Heya i am for the first time here. I came across this board and I
find It truly useful & it helped me out much.
I hope to give something back and aid others like you aided
me.

Rae

If you would like to grow your know-how only keep visiting this web site and be
updated with the newest information posted here.

April

Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, excellent blog!

Garth Susany

Howdy exceptional blog! Does running a blog such as thistake a large amount of work? I have absolutely no knowledge of programming however I was hoping to start myown blog soon. Anyways, if you have any suggestions or tipsfor new blog owners please share. I understand this is off topic howeverI simply needed to ask. Thank you!

Margot

Wow, amazing blog layout! How long have you been blogging for?
you make blogging look easy. The overall look of your web site is magnificent, as well as
the content!

Lenard

This is a topic that’s near to my heart… Best wishes!

Exactly where are your contact details though?

zortilo nrel

Valuable information. Lucky me I found your website by accident, and I am shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

supplement

Great site. Plenty of helpful info here. I am sending it to several pals ans additionally sharing in delicious. And obviously, thanks on your sweat!

desmoxan uk

Rattling nice design and style and wonderful content material, nothing else we need : D.

bandar judi online

Right now it seems like BlogEngine is the best blogging platform out there right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

cambio serratura

Whats up very cool website!! Guy .. Beautiful .. Wonderful .. I will bookmark your website and take the feeds additionally…I’m happy to seek out a lot of helpful info right here in the post, we need develop more strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

sostituzione serratura

I think other website proprietors should take this web site as an model, very clean and magnificent user genial style and design, let alone the content. You’re an expert in this topic!

more bonuses

Hola! I’ve been following your website for a long time now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Austin Tx! Just wanted to say keep up the fantastic job!

ricorsi scuola

I am constantly thought about this, regards for putting up.

ricorso concorso scuola

I’m still learning from you, but I’m making my way to the top as well. I certainly enjoy reading all that is written on your website.Keep the stories coming. I liked it!

Traduttore italiano giapponese

I like this site because so much useful stuff on here : D.

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato.

error: Content is protected !!